Punktem startowym niemal każdej drogi wiodącej do podjęcia zatrudnienia jest CV. Przeważnie dokument wysyła się na adres e-mail podany w ogłoszeniu lub przekazuje poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej danego podmiotu, rzadziej natomiast składa się go osobiście, choć nadal jest to spotykane w przypadku sklepów i innych placówek handlowych. CV stanowi zatem pierwszy krok. Trzeba jednak uważać, aby nie popełnić falstartu.
Czym charakteryzuje się dobre CV?
Nie ma uniwersalnego wzoru, który sprawdziłby się w każdym przypadku, ale są zasady, których warto się trzymać podczas tworzenia tej krótkiej formy przedstawiającej dotychczasową karierę zawodową i wykształcenie.
- Przejrzystość – dokument powinien być czytelny, podzielony na strefy, zawierać nagłówki, aby rekruter z łatwością mógł odnaleźć informacje, które będą dla niego istotne. W górnej części warto wyodrębnić imię i nazwisko oraz dane kontaktowe.
- Dopasowanie do konkretnej oferty – dysponując bogatym doświadczeniem, obejmującym różne dziedziny, należy w CV uwzględnić tylko te informacje, które dopasowane będą do danej oferty. Umieszczenie przebiegu całej kariery, w tym stanowisk daleko odbiegających od tego, o które się staramy, sprawi, że dokument będzie przeładowany, przez co dane kluczowe dla osoby oglądającej CV mogą zginąć w gąszczu treści.
- Profil zawodowy – kilkuzdaniowy opis będący podsumowaniem doświadczenia i posiadanych kwalifikacji, pewnego rodzaju wizytówka kandydata, jaką warto umieścić przed pozostałymi sekcjami. Na polskim rynku stanowi to pewne novum, więc od razu będzie czynnikiem wyróżniającym kandydata.
- Wyboldowanie kluczowych informacji – jednolita czcionka w całym dokumencie spowoduje, że nie będzie on atrakcyjny wizualnie. Dobrze byłoby pogrubić wcześniejsze stanowiska pracy, kierunek studiów oraz informacje o ukończonych kursach. Zastosowanie koloru czy większej czcionki również będzie korzystnym rozwiązaniem.
- Umiejętności miękkie – pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na to, co kandydat osiągnął i co potrafi, ale również, jakie cechy sobą reprezentuje. Nie można pominąć umiejętności miękkich, które rekruterowi pokażą, czy zainteresowany ma predyspozycje do pracy na wskazanym stanowisku.
- Odpowiednie zdjęcie – powoli odchodzi się od umieszczania zdjęcia, ale nadal jest ono często wymagane. Warto postawić na fotografię profesjonalną na wzór tych zawieranych w dokumentach tożsamości, pamiętając o przyjaznej, wywołującej pozytywny odbiór mimice twarzy. Unikać należy zdjęć całej sylwetki, fotografii wakacyjnych, które nie będą współgrać z powagą sytuacji.
Pamiętając o tych zasadach, łatwiej przykuć uwagę potencjalnego pracodawcy. Oczywiście nie można zapomnieć o dokładnym sprawdzeniu CV i dopilnowaniu, by zawarte informacje były wolne od wszelkich błędów i zgodne z rzeczywistością.
Warto też pamiętać, żeby za bardzo się nie rozpisywać, bo rekruterzy nie mają czasu na czytanie powieści.